Nichemarkt
Betekenis niche markt
Volgens Wikipedia: Een nichemarkt, vaak ook aangeduid met alleen het woord niche, is een specifiek, vaak klein, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt. Daarnaast kennen nichemarkten minder concurrentie dan de hoofdmarkt; sommige nichemarkten kennen zelfs maar één aanbieder.
Waarom je niche markt bepalen?
Het korte antwoord is: je niche markt bepalen gaat meer klanten en opzet opleveren. De meeste mensen zijn echter bang om door het kiezen van een niche markt omzet mis te lopen van de markt buiten de niche markt. En dat kan ik me goed voorstellen, want het was ik zelf eerst ook. Daarom eerst twee misvattingen.
Misvatting 1: Ik kan mensen buiten mijn niche markt niet meer helpen
Dat kan nog wel degelijk. Als mensen van buiten je niche markt bij je aankloppen mag je ze natuurlijk gewoon helpen. Alleen richt je je in je marketing vooral op je gekozen niche markt.
Misvatting 2: Een afgebakende niche markt zorgt voor minder klanten
Over het algemeen is het tegendeel juist waar. De markt waarop je je richt is weliswaar kleiner, maar een groter deel van die markt is geïnteresseerd in jou. Waardoor je toch meer klanten en omzet krijgt. Als je het goed doet tenminste.
Bepaal je niche
Het gaat om het bepalen van je niche, want als je alles voor iedereen wilt zijn, ben je uiteindelijk niets voor niemand.
Onderzoeken – Doe marktonderzoek naar doelgroep, problemen & je aanbod
Deze eerste stap is heel erg belangrijk en wordt vaak overgeslagen. Ondernemers gaan er vaak ten onrechte van uit dat anderen net zo enthousiast zijn over hun idee, bedrijf, product of dienst als zijzelf. Helaas is dat vaak niet zo. In dit enthousiasme praten ze vooral over de eigenschappen van hun producten en diensten in plaats van de voordelen en resultaten voor hun klanten. Maar je doelgroep is helemaal niet geïnteresseerd in deze eigenschappen. Je doelgroep is alleen geïnteresseerd in het oplossen van hun problemen. Daar moet je het dus over hebben.
Mensen gaan misschien naar een winkel om een boor te kopen, maar uiteindelijk zijn ze helemaal niet geïnteresseerd in die boor. Ze zijn alleen geïnteresseerd in het gat dat ze er mee willen maken. Jouw aanbod moet je zien als de boor. En wat is dan het gat? Kortom: welk probleem los jij op voor je doelgroep? Om dit te weten is het heel belangrijk om als eerste stap marktonderzoek te doen naar je doelgroep en hun problemen. Deze stap bevat ook het afbakenen, het kiezen van een doelgroep en/of een specifiek probleem. Geen probleem is geen business
Een specialist is veel interessanter dan een generalist. Stel, je bent vrouw en je wilt naar een kapper, ga je dan liever naar een kapper die iedereen knipt of ga je naar een kapper waar alleen maar vrouwen geknipt worden? Hoe specialistischer het wordt, hoe meer je je aangesproken voelt. Dus als je zegt ‘ik kan iedereen helpen’, wat ik toch mensen vaak hoor zeggen, dan zul je uiteindelijk links en rechts ingehaald worden door de specialisten. Wat is dan een niche?
Niche = specifieke doelgroep + specifieke problemen + jouw aanbod
Online marktonderzoek
Een goede andere en aanvullende manier om achter de problemen van je doelgroep te komen is online marktonderzoek. Dat kan heel gemakkelijk met Google. Ik gebruik willekeurige voorbeelden wat dus niet persé een toepassing hoeft te hebben op ons product of business.
Online marktonderzoek met Google Ads
Als je wilt weten of er geld te verdienen valt in een bepaalde markt, ga dan naar Google en typ daar je problemen in. Als er advertenties verschijnen, is er geld te verdienen in die markt. Google ads zijn best prijzig. Je betaalt al snel een paar euro per klik. En je hebt misschien wel honderd kliks nodig voordat iemand klant bij je wordt. Dus als er advertenties verschijnen wil het zeggen dat er ondanks die hoge advertentiekosten nog steeds genoeg over blijft. Anders zou niemand adverteren.
Voorbeeld business coach
Als je googelt naar business coach, dan zie je vier advertenties verschijnen boven de gewone (organische) zoekresultaten:

Onder de gewone zoekresultaten staan ook nog eens drie advertenties. Hier wordt dus flink op geadverteerd. Dat gebeurt alleen maar als dat ook iets oplevert.
Dit is dus een hele goede en snelle manier om te kijken of er een markt is. En het is veel gemakkelijker om in een bestaande markt succes te hebben dan om een nieuwe markt te creëren. Een nieuwe markt creëren lukt maar heel weinig mensen en bedrijven. Het is veel makkelijker om aan te sluiten bij iets waar al een vraag naar is.
Voorbeeld burn-out
Als je zoekt naar een probleem zoals burn-out, dan zie je ook weer advertenties verschijnen:

Je zou je dus als coach kunnen richten op mensen met een burn-out, in plaats van dat je zegt ik kan als coach iedereen helpen. Je kunt je dan nog verder specialiseren in mensen die:
- tegen een burn-out aanzitten
- net een burn-out hebben gekregen
- al langere tijd een burn-out hebben
Voorbeeld coaching met paarden
Voor hele specifieke niches wordt ook geadverteerd. Dat zie je bijvoorbeeld als je zoekt op coaching met paarden:

Er verschijnt nu maar 1 advertentie, maar er is wel degelijk een markt. En een tijd geleden zocht ik hier ook op en toen verschenen er wel meer advertenties.
Geen advertenties?
Als je geen advertenties ziet, zoek dan naar de juiste ingang. Het wil namelijk niet zeggen dat er dan geen markt is. Maar wellicht moet je zoeken naar andere problemen, symptomen, oplossingen, producten of diensten. Kijk dus of je iets kunt vinden met wel advertenties. Want zo weet je dat dat een goede markt is.
Online marktonderzoek met Google gerelateerde zoekopdrachten
Een andere manier van online marktonderzoek is door te kijken naar de gerelateerde zoekopdrachten in Google. De gerelateerde zoekopdrachten staan helemaal onderaan de zoekresultaten en geven aan waar mensen ook naar zoeken. Hier de gerelateerde zoekopdrachten van business coach:

Je ziet dat je je als business coach heel goed zou kunnen specialiseren als business coach voor ZZP’ers. Of je zegt ‘ik ben de nummer 1 business coach in Amsterdam’. Of je combineert het en zegt ‘ik ben de nummer 1 business coach voor zzp’ers in Amsterdam’.
Online marktonderzoek met Google autocomplete
Nog een andere manier van online marktonderzoek is het gebruik van Google autocomplete. Als je in Google begint te typen, geeft Google meteen een hele rij van suggesties die gebaseerd zijn op waar mensen het meest naar zoeken. Als je bijvoorbeeld business coach typt, dan zie je ook weer business coach zzp en business coaching Amsterdam terugkomen:

En hier het resultaat als je naar burn-out zoekt:

Je ziet in deze lijst heel veel:
- burn-out symptomen. Daar kun je een blog artikel over schrijven als je je als burn-out coach gaat specialiseren.
- burn-out test. Er zijn blijkbaar veel mensen op zoek naar een test, om te kijken of ze een burn-out hebben of niet. Dat zou dus een goede gratis weggever zijn. Een quiz bijvoorbeeld, in ruil voor een e-mailadres. Waardoor je een e-maillijst gaat opbouwen.
- burn-out behandeling. Zorg dus dat je op je website iets over de behandeling van burn-out vertelt.
- burn-out studenten. Dit is een hele specifieke doelgroep waar je je op kunt richten. Dat komt blijkbaar veel voor.
Zo kun je met Google autocomplete dus heel snel zien waar behoefte aan is.
Online marktonderzoek met answerthepublic.com
Met autocomplete kun je nog meer doen. Je kunt een sterretje voor je zoekterm zetten. En je kunt er wat, wie, waar, waarom en hoe bij zetten. Dan krijg je nog extra informatie. Er zijn ook tools om je daarbij te helpen en één van die tools is answerthepublic.com:

Zet de taal op Nederlands (1), typ je keyword (2) en klik op ‘get the questions’ (3). Answerthepublic.com gaat vervolgens op zoek naar je zoekwoord in combinatie met hoe, is, waar, waarom, wanneer, wat, welk, welke, wie, als, bij, met, naar, voor, zonder, en, gelijk, of, versus, vs. Hier het resultaat voor burn-out met hoe, is en waar:

Dit levert je voor minstens een jaar blog artikelen op. Je ziet onder andere Hoe burn-out herkennen. Wat een mooi blog artikel is. Hier het resultaat voor burn-out met als en bij:

Dit levert zinvolle informatie op over potentiële doelgroepen. Je zou je bijvoorbeeld specifiek kunnen richten op studenten, moeders, als zelfstandigen, zzp’ers, huisvrouwen, kinderen, ondernemers of managers.
Dus in plaats van dat je zegt ‘ik ben burn-out coach’, zou je ook kunnen zeggen ‘ik ben burn-out coach voor studenten’.
Vervolgens gaat answerthepublic.com nog even het hele alfabet af. Dus je zoekterm gevolgd door woorden met een a, b, c, …. Hier een voorbeeld van de y:

Je ziet dan yoga staan. Dat zou een specialisatie in je aanbod kunnen zijn. Je kunt dan zeggen ‘ik ben yoga burn-out coach voor studenten‘. Answerthepublic.com toont tot slot ook nog de gerelateerde zoekopdrachten die je ook bij Google al ziet. Al met al levert dit heel veel informatie op over je doelgroep en hun problemen.
Online marktonderzoek met Google keyword planner
Maar hoeveel wordt er nu precies naar gezocht? Dat kun je achterhalen met de Google keyword planner. Met deze tool krijg je zoekvolumes en ideeën voor andere zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Daarvoor moet je eerst een Google account aanmaken als je dat nog niet hebt. Als je niet adverteert met Google krijg je ranges te zien. Als je wel adverteert op Google krijg je de precieze getallen. Hier een voorbeeld voor business coach:

Daar wordt dus 1.000 – 10.000 keer per maand naar gezocht in Nederland. Als je wel adverteert op Google zie je het precieze getal. Ook naar burn-out en burn-out studenten wordt gezocht:

Naar burn-out studenten natuurlijk minder dan burn-out in het algemeen, maar als je gewoon naar burn-out zoekt, dan weet je eigenlijk nog niet waarom mensen daar naar zoeken. Als iemand burn-out studenten zoekt, dan kun je er wel van uitgaan dat ze echt een probleem hebben.
Online marktonderzoek met ubersuggest.io
Er is nog een andere tool: ubersuggest.io. Daarmee krijg je wel de precieze getallen. Toch gebruik ik ook vaak de Google keyword planner, omdat die vaak meer of andere ideeën voor andere zoekwoorden geeft. Bij ubersuggest.io kun je zien dat er 27.100 keer per maand gezocht wordt naar burn-out:

Je kunt ook een filter instellen. Als we dan zoeken naar student, zien we burn-out studenten, waar 390 keer per maand naar gezocht wordt:

Naar burn-out onder studenten wordt 170 keer per maand gezocht. Dus dat lijkt me een prima doelgroep.
Tot slot:
Nu is het aan jou om een nichemarkt te zoeken. Dus een doelgroep, een probleem en dan 1 of meerdere van onze producten als oplossing.
Neem hier de tijd voor en ga pas naar het volgende hoofdstuk als je een nichemarkt hebt gevonden. Want zoals een oud spreekwoord zegt:
